top of page
Søk

Slik håndterer du bestridte krav – uten å miste retten til betaling

  • Forfatterens bilde: Janni
    Janni
  • 10. apr.
  • 2 min lesing

To personer i møte på kontor, diskuterer en mulig bestridt faktura. Illustrerer dialog om uenighet og løsning med gratis inkasso via Collectors.

Har kunden bestridt en faktura – og du er usikker på hva du kan gjøre videre? Et bestridt krav kan ikke følges opp som vanlig inkasso, men det betyr ikke at du mister retten til betaling. I dette innlegget forklarer vi hva du kan gjøre når uenighet oppstår – og hvordan du fortsatt kan få betalt.


 

Inkasso og innsigelse: Hva gjør du ved et bestridt krav?


Et bestridt krav oppstår når kunden mener at hele eller deler av kravet er feil. Det kan skyldes:


  • Uenighet om pris

  • Tjenester som ikke ble levert som avtalt

  • Dårlig utført arbeid

  • Manglende dokumentasjon

  • Feil kunde eller produkt


Så snart kunden fremmer en innsigelse, regnes kravet som omtvistet – og da gjelder egne regler for videre oppfølging.


 

Kan kravet sendes til inkasso?


Nei, ikke uten videre. Ifølge inkassoloven kan ikke et omtvistet krav behandles som vanlig inkasso. Men det betyr ikke at du som kreditor mister retten til å få betalt. Du må i stedet gå rettslig vei, for eksempel ved å sende saken til forliksrådet.



 

Hva kan du gjøre videre?


Her er hva du bør gjøre dersom kunden bestrider kravet:


  1. Be kunden forklare hvorfor kravet bestrides

    Innsigelsen må være konkret og relevant. Bare å si «jeg betaler ikke» er ikke godt nok.


  2. Svar skriftlig – og hold en ryddig tone

    Besvar innsigelsen med dokumentasjon: avtale, ordrebekreftelse, bilder, e-poster eller annet.


  3. Vurder om du vil gi prisavslag, kreditere eller sende saken til forliksrådet

    Noen ganger lønner det seg å finne en løsning. Andre ganger bør du få en dom.


  4. Dokumenter alt

    Dette kan bli viktig bevismateriale dersom saken går videre.



 

Innsigelse betyr ikke at kravet forsvinner


Selv om en kunde bestrider kravet, betyr ikke det at de automatisk slipper å betale. En innsigelse må være saklig og underbygget. Du kan fortsatt få dom for kravet – og deretter sende det til inkasso.


 

Collectors hjelper deg hele veien


Hvis saken ikke lar seg løse, hjelper vi deg med å sende kravet til forliksrådet. Dette er ofte neste steg når det ikke er mulig å behandle kravet som vanlig inkasso.


Collectors forskutterer kostnadene ved rettslig behandling, og disse legges på kravet mot skyldner. Dersom saken ikke løses, er det likevel fordringshaver som til slutt er ansvarlig for kostnadene.


🔗Ønsker du å vite mer om hva som skjer i forliksrådet?


 

Kort oppsummert – dette kan Collectors hjelpe deg med


  • Et bestridt krav må håndteres annerledes enn vanlig inkasso

  • Du kan likevel ha rett på betaling, selv om kunden protesterer

  • Det er viktig med god dokumentasjon og kommunikasjon

  • Collectors hjelper deg hele veien – også med rettslige prosesser som forliksrådet

  • Vi sørger for at du får profesjonell oppfølging av krav ved uenighet


 

Collectors tar jobben – uansett om kravet er omtvistet eller ikke.

 
 
 

Comments


bottom of page